ROZDZIAŁ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Szkoła nosi nazwę: Niepubliczna Szkoła Podstawowa Tutori w Poznaniu.
2. Niepubliczna Szkoła Podstawowa Tutori w Poznaniu, zwana dalej Szkołą jest szkołą niepubliczną.
3. Organem prowadzącym Szkołę jest Ogólnopolski Operator Oświaty z siedzibą przy
ul. Gorczyczewskiego nr 2/7 w Poznaniu
4. Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi działalność Szkoły są:
1) ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty;
2) ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe;
3) Statut Szkoły;
4) zarządzenia organu prowadzącego oraz regulaminy i procedury wewnętrzne.
5. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty.
6. Szkoła ma siedzibę w Poznaniu w budynku przy ul. Druskienickiej nr 6 użyczonym na zasadzie najmu przez Infrastrukturę Oświaty DGF Sp. z o.o. Sp.k.
§ 2
1. Organ prowadzący Szkołę, o którym mowa w § 1 ust.3, odpowiada za jej działalność.
2. Do zadań organu prowadzącego Szkołę należy:
1) zapewnienie warunków działania Szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
2) wyposażenie Szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programu wychowawczo-profilaktycznego, przeprowadzania egzaminu ośmioklasisty oraz wykonywania innych zadań statutowych.
3. Do kompetencji organu prowadzącego Szkołę należy w szczególności:
1) nadzór nad działalnością Szkoły w zakresie:
a) spraw finansowych i administracyjnych;
b) przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów/uczennic;
c) przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy Szkoły;
2) decydowanie o podstawowych rozwiązaniach programowych, metodycznych
i organizacyjnych, wyrażających specyfikę i gwarantujących praktyczną realizację statutowych zadań Szkoły, w tym:
a) dysponowanie środkami finansowymi i mieniem Szkoły;
b) zatrudnianie i zwalnianie Dyrektora Szkoły i innych pracowników Szkoły;
c) zawieranie umów o kształcenie uczniów;
d) decydowanie o wysokości odpłatności za naukę;
e) rozpatrywanie odwołań od decyzji Dyrektora Szkoły w sprawach uczniowskich
i pracowniczych;
3) reprezentowanie Szkoły na zewnątrz;
4) nadawanie Szkole statutu oraz dokonywanie jego zmiany.
§ 3
1. Szkoła realizuje:
1) programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, o której mowa w odrębnych przepisach;
obowiązkowe zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonym w ramowym planie nauczania publicznej szkoły podstawowej;
2) stosuje zasady klasyfikowana i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, o których mowa w rozdziale 3a i 3b ustawy o systemie oświaty;
3) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla publicznej szkoły podstawowej;
4) zatrudnia nauczycieli_lki obowiązkowych zajęć edukacyjnych, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych.
2. Cykl kształcenia w Szkole trwa osiem lat.
3. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz dalszego kształcenia w szkołach ponadpodstawowych.
4. Egzamin ósmoklasisty przeprowadza się w Szkole w ostatnim roku nauki. Do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty stosuje się przepisy rozdziału 3b ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
ROZDZIAŁ 2. ZADANIA SZKOŁY
Rozdział 2
Zadania Szkoły
§4
- Szkoła zapewnia uczniom i uczennicom możliwość pełnego rozwoju intelektualnego, moralno- emocjonalnego i psychofizycznego, z poszanowaniem ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
- Działalność dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza Szkoły prowadzona jest w oparciu
o zasady pedagogiki, przepisy prawa oraz idee zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka. - Szkoła organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną na zasadach określonych
w przepisach dla szkół publicznych. - W celu zapewnienia uczniom i rodzicom (opiekunom prawnym) odpowiedniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Szkoła współpracuje z poradniami i innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
- Szczegółowe zadania Szkoły określa szkolny program dydaktyczny i program wychowawczo- profilaktyczny.
- Środowisko wychowawcze Szkoły tworzą uczniowie i pracownicy Szkoły oraz rodzice (prawni opiekunowie) uczniów.
- W realizacji swoich zadań Szkoła współpracuje ze środowiskiem lokalnym i instytucjami edukacyjnymi.
§5
Do zadań Szkoły należy w szczególności:
- wzmacnianie postaw patriotycznych, poczucia tożsamości indywidualnej, narodowej, kulturowej, regionalnej i etnicznej;
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata;
- upowszechnianie wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska;
- wzmacnianie u uczniów i uczennic poczucia własnej godności i szacunku dla godności innych osób;
- rozwijanie kompetencji takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
- rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
- rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów w celu dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do ich możliwości psychofizycznych;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów i uczennic oraz wzmacnianie ich wewnętrznej motywacji do nauki;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności uczniów i uczennic za własne uczenie się.
- udzielanie uczniom i uczennicom potrzebującym pomocy i indywidualnego wsparcia odpowiednio do ich potrzeb i możliwości Szkoły;
- umożliwianie uczniom rozwój uzdolnień i zainteresowań;
- stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- sprawowanie opieki nad uczniami/uczennicami przebywającymi w Szkole i poza nią, w trakcie obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć pozalekcyjnych;
- współdziałanie z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów/uczennic w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyk
ROZDZIAŁ 3. ORGANY SZKOŁY ORAZ ZAKRES ICH ZADAŃ
Rozdział 3
Organy Szkoły oraz zakres ich zadań
§6
Organami Szkoły są :
- Dyrektor Szkoły;
- Wicedyrektor
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
§7
- Dyrektor Szkoły kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą Szkoły. Jego kompetencje oraz szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków określa organ prowadzący.
- Dyrektor Szkoły jest odpowiedzialny za prawidłową realizację zadań statutowych Szkoły oraz za rozwój i podnoszenie jakości jej pracy.
- Dyrektor Szkoły jest bezpośrednim przełożonym dla zatrudnionych w Szkole pracowników oraz przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
- Do zadań Dyrektora Szkoły należy w szczególności:
a)kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
b)sprawowanie opieki nad uczniami i stwarzanie im warunków harmonijnego rozwoju intelektualnego i psychofizycznego;
c)zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w Szkole oraz podczas zajęć organizowanych na terenie Szkoły i poza nią;
d)zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji obowiązkowych zajęć dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych;
e)sprawowanie nadzoru pedagogicznego na warunkach określonych dla szkół publicznych;
f)prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania ustalonej dla szkół publicznych;
g)dysponowanie – w porozumieniu z organem prowadzącym – środkami finansowymi przyznanymi na działalność Szkoły;
h)organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
i)nagradzanie nauczycieli Szkoły – po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego – oraz wymierzanie kar porządkowych pracownikom Szkoły;
j)wykonywanie zadań związanych z uzyskiwaniem przez nauczycieli stopni awansu zawodowego zgodnie z odrębnymi przepisami;
k)dokonywanie oceny pracy nauczycieli zgodnie z odrębnymi przepisami;
l)realizacja uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
ł)realizacja zarządzeń organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór nad Szkołą;
m)występowanie w porozumieniu z organem prowadzącym z wnioskami o przyznanie nauczycielom i innym pracownikom szkoły odznaczeń, nagród lub innych wyróżnień;
n)organizacja przyjęć uczniów do Szkoły;
o)dokonywanie skreśleń uczniów z listy uczniów w przypadkach określonych w § 54 niniejszego Statutu;
p)informowanie organu prowadzącego o aktualnym stanie Szkoły, jej osiągnięciach, trudnościach i potrzebach;
r)wykonywanie innych zadań związanych z działalnością i funkcjonowaniem Szkoły oraz realizacją przepisów prawa oświatowego.
- W wykonaniu zadań, o których mowa w ust.1, Dyrektor Szkoły współpracuje z Radą Pedagogiczną oraz Radą Rodziców.
§8
- Wicedyrektor jest powoływany przez organ prowadzący na wniosek dyrektora Szkoły.
- Wicedyrektor:
a)Reprezentuje Szkołę w zastępstwie Dyrektora Szkoły w zakresie powierzonym do reprezentacji;
b)Organizuje i nadzoruje wypełnianie obowiązków oraz kieruje praca szkoły w zakresie powierzonych zadań przez dyrektora;
c)Wykonuje inne obowiązki powierzone przez dyrektora;
d)Od każdej decyzji wicedyrektora można się odwołać do dyrektora Szkoły.
§9
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzi Dyrektor Szkoły oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
- Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, który jest odpowiedzialny za zawiadamianie wszystkich jej członków o terminie
i porządku zebrania. - Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane:
a) przed rozpoczęciem roku szkolnego;
b) w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów;
c) po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
d) w miarę potrzeb.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane w przypadku, o którym mowa w ust.4 pkt 4, na wniosek:
a) organu prowadzącego;
b) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
c) co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej;
d) Dyrektora Szkoły.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności
co najmniej połowy jej członków. - W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Przewodniczącego lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor Szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej przynajmniej dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły.
§10
- Rada Pedagogiczna w ramach swoich kompetencji stanowiących podejmuje uchwały
w sprawie:
a) zatwierdzania planów pracy Szkoły;
b) wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
c) ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
d) skreślenia z listy uczniów;
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy Szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych,
b) wnioski Dyrektora Szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
c) wnioski Dyrektora dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych
w szkole;
d) zaproponowany przez nauczyciela program nauczania;
e) dopuszczenie do użytku w szkole zaproponowanego programu nauczania w szkole podstawowej, zestawu podręczników oraz materiałów edukacyjnych;
f) ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć;
g) Rada Pedagogiczna wnioskuje do Dyrektora Szkoły o przyznanie uczniowi nagrody lub udzielenie kary.
- Rada Pedagogiczna zatwierdza Regulamin Oceniania Uczniów/Uczennic, szkolny program wychowawczo – profilaktyczny w porozumieniu z Radą Rodziców oraz dokonuje ich nowelizacji.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu szkoły oraz jego zmian i uchwala statut oraz jego zmiany.
- Osoby uczestniczące w zebraniach rady są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów i uczennic lub ich rodziców (opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
§11
- W Szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację wszystkich rodziców (opiekunów prawnych) uczniów/uczennic.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po 2 przedstawicieli rad oddziałowych, wybranych
w tajnych wyborach przez zebranie rodziców danego oddziału. Jednego ucznia/uczennicę reprezentuje jeden rodzic (opiekun prawny). - Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny
z niniejszym Statutem.
§12
- Do zadań Rady Rodziców należy :
a) współpraca ze Szkołą i jej organami w zakresie realizacji zadań dydaktyczno- wychowawczych;
b) przekazywanie wniosków i opinii dotyczących szkolnego zestawu programów nauczania, programu wychowawczo – profilaktycznego, regulaminu szkoły, regulaminu oceniania oraz awansu zawodowego nauczycieli zgodnie z odrębnymi przepisami;
c) wspieranie działalności statutowej Szkoły.
- Rada Rodziców ma prawo do:
a) gromadzenia środków finansowych w celu wspierania działalności statutowej Szkoły oraz organizowania pomocy uczniom jej potrzebującym;
b) realizowania w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły inicjatyw służących doskonaleniu organizacji pracy Szkoły.
§13
- Organy Szkoły mają prawo do działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
- Organy Szkoły są zobowiązane do współdziałania w zakresie planowania i realizacji zadań Szkoły.
- Współdziałanie organów Szkoły odbywa się według następujących zasad:
a) pozytywnej motywacji;
b) partnerstwa;
c) wielostronnego przepływu informacji;
d) aktywnej i systematycznej współpracy;
e) rozwiązywania sporów w drodze mediacji.
- Koordynatorem współdziałania organów Szkoły jest Dyrektor Szkoły.
- Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów Szkoły ustala Dyrektor Szkoły.
- Dyrektor Szkoły jest negocjatorem w przypadku konfliktów między organami Szkoły.
- W przypadku sporu między radą pedagogiczną, uczniami , radą rodziców :
a) dyrektor prowadzi mediacje w sprawie spornej i podejmuje ostateczne decyzje;
b) dyrektor, przed rozstrzygnięciem sporu jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron i zachować bezstronność w ocenie tych stanowisk;
c) dyrektor podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
d) dyrektor informuje zainteresowanych o swoim rozstrzygnięciu na piśmie wraz
z uzasadnieniem w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.
- W przypadku sporu między organami szkoły, w którym stroną jest dyrektor, powoływany jest zespół mediacyjny. W skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów szkoły, a dyrektor wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
- Zespół mediacyjny w pierwszej kolejności prowadzi postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu podejmuje decyzję w drodze głosowania.
- Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie zespołu mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.
§14
- Dyrektor Szkoły wykonuje uchwały Rady Pedagogicznej, o ile są zgodne z prawem.
- Dyrektor Szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej sprzecznych prawem, powiadamiając o tym organ prowadzący.
- Jeżeli uchwała Rady Rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem Szkoły, Dyrektor Szkoły zawiesza jej wykonanie i w terminie określonym w regulaminie Rady Rodziców uzgadnia z nią sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały.
- W przypadku zaistnienia sporu lub konfliktu między organami Szkoły, funkcję mediacyjną przejmuje organ, który nie jest bezpośrednio zaangażowany w spór.
- W wypadku braku uzgodnienia, Dyrektor Szkoły przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.a
ROZDZIAŁ 4. ORGANIZACJA SZKOŁY
Rozdział 4
Organizacja pracy Szkoły
§15
- Szkoła organizuje zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, uwzględniając terminy ich rozpoczęcia i zakończenia, terminy przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich oraz dni wolnych od zajęć, określonych w przepisach w sprawie organizacji roku szkolnego dla szkół publicznych.
- Tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację obowiązkowych zajęć dydaktyczno-
wychowawczych, opracowuje każdorazowo przed rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego po konsultacjach z organem prowadzącym Dyrektor Szkoły i przedstawia do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej. - Szkoła ma prawo do modyfikacji organizacji pracy, o której mowa w ust.2, jeśli jest to podyktowane dobrem uczniów i uczennic.
- Podstawową formą pracy są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze.
- Zajęcia obowiązkowe dla uczniów/uczennic realizowane są przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.30 -15.00.
- Szkoła zapewnia uczniom opiekę świetlicową:
a) opieka poranna i popołudniowa ustalana jest przez Dyrektora Szkoły;
b) uczeń/uczennica może przybywać w pomieszczeniach świetlicy wyłącznie pod opieką dyżurującego nauczyciela_lki.
- Zajęcia nieuwzględnione w tygodniowym rozkładzie zajęć odbywają się w czasie ustalonym przez Dyrektora Szkoły w porozumieniu z rodzicami. Odpłatność za zajęcia dodatkowe
i wyjazdy ponoszą rodzice lub organ prowadzący. - Szkoła organizuje naukę języka angielskiego, począwszy od klasy pierwszej.
- Na życzenie rodziców Szkoła organizuje lekcje religii lub etyki.
- Szkoła organizuje, w zależności od zgłoszonych potrzeb, uczniom/uczennicom obiad. Koszty posiłku ponoszą rodzice.
- Szkoła używa programu Librus Synergia jako elektronicznego dziennika dokumentującego zajęcia lekcyjne.
- W Szkole obowiązuje strój szkolny, na który składa się granatowa lub biała, gładka koszulka z logo szkoły. Strój szkolny obowiązuje od poniedziałku do czwartku.
§16
- Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
- Liczba uczniów i uczennic w oddziale nie przekracza 20 osób.
- Obowiązkowe zajęcia edukacyjne z języków obcych, informatyki oraz wychowania fizycznego mogą być realizowane w grupach. Decyzje w tym zakresie podejmuje Dyrektor Szkoły po uzyskaniu opinii organu prowadzącego.
- Za zgodą organu prowadzącego oddział można dzielić na grupy, również na zajęciach
z innych przedmiotów.
§17
- Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia edukacyjne w systemie
a) Kształcenia zintegrowanego na pierwszym etapie edukacyjnym;
b) klasowo-lekcyjnym na drugim etapie edukacyjnym.
- Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych na pierwszym etapie edukacyjnym ustala nauczyciel_ka prowadzący/ca zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- W celu realizacji zadań statutowych w Szkole prowadzone są :
a) obowiązkowe zajęcia lekcyjne zgodnie z obowiązującymi w danym oddziale planem nauczania;
b) dodatkowe zajęcia dydaktyczne, w tym koła zainteresowań, koła przedmiotowe, sportowe, artystyczne i inne wynikające z potrzeb uczniów/uczennic.
- Szczegółowy plan obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla poszczególnych oddziałów klasowych i grup przedmiotowych określa tygodniowy rozkład zajęć sporządzony przez Dyrektora Szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Zajęcia dodatkowe organizowane są w zależności od posiadanych środków finansowych
w wymiarze i w czasie ustalonym przez Dyrektora Szkoły.
§18
Do realizacji zadań statutowych Szkoła zapewnia uczniom/uczennicom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
- innych pomieszczeń niezbędnych do sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania Szkoły.
§19
- Dyrektor placówki może zawiesić prowadzenie zajęć stacjonarnych w szkole
i zorganizować zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
w przypadku:
1) zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia
z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów (zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura
w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia uzasadnia zawieszenie zajęć, jeżeli zagraża ona zdrowiu uczniów. W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, w tym także w hali sportowej temperatura powinna wynosić co najmniej 18°C .
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
4) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż powyższe.
- W przypadku zawieszenia zajęć z powodu zbyt niskiej temperatury konieczne jest zorganizowanie nauki zdalnej. Obowiązek taki powstaje w przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych na okres dłuższy niż 2 dni.
§20
- W przypadku zawieszenia zajęć w szkole Dyrektor organizuje dla dzieci zajęcia
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z wytycznymi ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. - Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane z wykorzystaniem dostępnych dla uczniów środków komunikacji elektronicznej.
W okresie organizacji dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor szkoły odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym wymienionych wyżej zajęć lub innego sposobu realizacji tych zajęć, w szczególności:
a) ustala, czy nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między uczniami
a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,
b) ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,
c) ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów nauczania oraz w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,
d) koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i ich rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym oraz indywidualnym nauczaniem, w przypadku wystąpienia takich sytuacji.
e) W przypadku ucznia, który z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
w miejscu zamieszkania, dyrektor, na wniosek rodziców ucznia, organizuje dla tego ucznia zajęcia na terenie szkoły.
- Dyrektor określa procedury funkcjonowania szkoły i postępowanie jego pracowników
w okresie zawieszenia, są one odrębnymi dokumentami. - Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane
z uwzględnieniem:
1) równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
2) zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
a) możliwości psychofizycznych uczniów w podejmowaniu intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
b) łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
c) ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć;
d) konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.
- Godzina zajęć prowadzonych przez nauczyciela z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może dopuścić prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut.
- Lekcje i zajęcia organizowane są poprzez platformę Microsoft Teams.
- Działania w ramach zdalnego nauczania mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:
a) materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;
b) zintegrowaną platformę edukacyjną;
c) dzienniki elektroniczne;
d) komunikację poprzez pocztę elektroniczną;
e) programy telewizji publicznej i audycje radiowe;
f) zamieszczone na stronie internetowej szkoły informacje i materiały edukacyjne;
g) podręczniki, karty pracy, które uczeń już posiada;
h) inne sposoby wskazane przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielami .
- Nauczyciele:
a) uzyskują dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między nimi a uczniami i ich rodzicami,
b) uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
c) inicjują potrzebę modyfikacji zestawu programów nauczania oraz, w razie potrzeby, modyfikują ten zestaw,
d) organizują zajęcia mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
e) przekazują uczniom i ich rodzicom ustalone przez dyrektora informacje o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz indywidualnego nauczania, jeżeli są organizowane.
f) realizują konsultacje z rodzicami.
- Nauczyciele w trakcie zdalnego nauczania:
a)wpisują tematy zajęć do dziennika elektronicznego zgodnie z podstawą programową.
b) sprawdzają obecność na każdych zajęciach zaznaczając w rubryce- KZ (kształcenie zdalne),
c) wpisują na bieżąco oceny do dziennika elektronicznego.
d) przekazują uczniom materiały do pracy poprzez platformę Microsoft Teams lub innymi kanałami informacyjnymi uzgodnionymi z rodzicami.
- Ocenianie uczniów odbywa się według szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego przyjętych w statucie szkoły.
- Formy i zasady prowadzenia kształcenia na odległość prowadzone są:.
a) w formie lekcji prowadzonych w czasie rzeczywistym w formie wideokonferencji,
b) indywidualnej pracy ucznia w domu z materiałami przesłanymi przez nauczyciela.
- Uczniowie są zobowiązani do:
a) logowania się na platformę wyłącznie pod swoim prawdziwym imieniem
i nazwiskiem;
b) obecności na zajęciach prowadzonych zgodnie z planem lekcji w ramach pracy edukacyjnej na odległość;
c) odbierania na bieżąco komunikatów wysyłanych przez swoich nauczycieli oraz wywiązywania się w terminie z wyznaczonych zadań.
d) włączenia mikrofonu i kamery na prośbę nauczyciela
e) systematycznej pracy w domu;
f) przestrzegania bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w Internecie.
- W okresie nauczania i kształcenia na odległość nauczyciele monitorują i sprawdzają wiedzę uczniów oraz ich postępy w nauce według następujących zasad:
a) ocenianiu podlega w szczególności aktywność uczniów wykazywana podczas kontaktu z nauczycielami;
b) ocenianiu podlegają wykonane przez uczniów prace przesłane do nauczyciela
w wyznaczonej formie i na adres mailowy (praca napisana w edytorze tekstu, zdjęcie, film, skan, itp.);
c) ocenianiu podlegają dodatkowe, zlecone przez nauczyciela czynności i prace wykonane przez chętnych uczniów
- Zasady bezpieczeństwa
a) W zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą uczestniczyć: tylko nauczyciel i uczniowie danego oddziału, a także osoby pełniące nadzór pedagogiczny.
b) Uczeń nie może nagrywać, fotografować, robić print screenów i publicznie rozpowszechniać nagrań, w tym zdjęć, zrzutów ekranu (screenshot), lekcji zdalnej
w Internecie.
c) Bez zgody nauczyciela i wszystkich uczniów zajęcia nie mogą być utrwalane na nośniku elektronicznym.
d) Uczeń nie ma prawa udostępniać linków i / lub haseł do zajęć zdalnych innym, nieupoważnionym osobom.
e) Materiały zamieszczane przez nauczycieli mogą być wykorzystane przez ucznia wyłącznie na potrzeby własne związane z nauką szkolną.
- W okresie zawieszenia zajęć szkoły czynności jego organów (Rady pedagogicznej, Rady rodziców, Samorządu uczniowskiego) są podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Treść podjętej w ten sposób czynności jest utrwalana w formie protokołu (z zebrania), notatki (w innych przypadkach).
- Inni niż pedagogiczni pracownicy szkoły:
a) udzielają wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań,
b) dbają o obiekt zgodnie z procedurami dotyczącymi funkcjonowania szkoły
w okresie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
§21
Szczegółowe zasady dotyczące organizacji pracy Szkoły określa regulamin Szkoły, którego zapisy nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu i przepisami prawa.
ROZDZIAŁ 5. PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW
Rozdział 5
Prawa i obowiązki pracowników
§22
- Zasady zatrudniania nauczycieli_ek i innych pracowników/pracowniczek ustala organ prowadzący z uwzględnieniem potrzeb Szkoły.
- Do zawarcia umowy z nauczycielem lub innym pracownikiem uprawniony jest Dyrektor Szkoły.
- Prawa i obowiązki nauczycieli i innych pracowników Szkoły, wymiar ich czasu pracy, uprawnienia urlopowe określa umowa o pracę oraz przepisy prawa pracy.
- Przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela stosuje się wobec nauczycieli wyłącznie w zakresie określonym w niniejszej ustawie.
- Zadaniem pracowników niebędących nauczycielami jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania Szkoły, utrzymanie obiektu Szkoły i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Wszyscy pracownicy Szkoły są zobowiązani do zapewnienia bezpieczeństwa uczniom/uczennicom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę, uwzględniając obowiązujące w tym zakresie przepisy niniejszego Statutu, wewnętrznych regulaminów
i przyjętych w Szkole procedur. - Szczegółowy zakres zadań nauczycieli i pozostałych pracowników określa Dyrektor Szkoły,
z uwzględnieniem:
a) odpowiedzialności za życie, zdrowie, bezpieczeństwo uczniów/uczennic w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
b) odpowiedzialności za powierzone mienie;
c) współpracy z rodzicami;
d) doskonalenia warsztatu pracy;
e) realizacji zadań wynikających z obowiązujących w Szkole regulaminów i procedur.
§23
- W szkole tworzy się następujące stanowiska pracowników niepedagogicznych:
a) Sekretarz szkoły
b) Sprzątaczka
c) Konserwator
2. Zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych określa odrębny dokument.
3. Pracownicy niepedagogiczni zobowiązani są do współpracy z Dyrektorem szkoły
i Radą Pedagogiczną w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, w szczególności:
1)informowania o zauważonych sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ucznia/uczennicy;
2) wspomagania nauczycieli w wykonywaniu ich zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa;
3) udzielania pomocy na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnie uzasadnionych.
4. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest dbanie o należytą dyscyplinę pracy.
1) współpraca z dyrektorem szkoły i nauczycielami w wychowaniu uczniów,
2) zapewnienie sprawnego działania szkoły, utrzymanie obiektów w ładzie i czystości;
3) dbanie o należytą dyscyplinę pracy;
4) świadczenie pracy w czasie, miejscu i charakterze określonym przez dyrektora szkoły;
5) przestrzeganie w trakcie wykonywania pracy przepisów BHP.
5. Sekretarz Szkoły zapewnia:
1) prawną obsługę kancelaryjno-biurową szkoły, zgodnie z obsługą kancelaryjną oraz obsługę stołówki szkolnej;
2) prowadzi dokumentację formalną pracowników i uczniów;
3) opracowywanie danych do Systemu Informacji Oświatowej;
4) zabezpiecza druki ścisłego zarachowania, gotówkę oraz pieczęcie szkolne;
5) zapewnia:
a) druki i materiały kancelaryjne oraz środki niezbędne do prowadzenia placówki;
b) realizację zakupów wyposażenia materialnego szkoły;
c) zakupy i wydawanie pracownikom środków BHP;
6) prowadzi księgi inwentarzowe i materiałowe, inwentaryzuje i znakuje sprzęt szkolny;
7) ustala ilość i terminy zużycia narzędzi i materiałów.
§24
- Nauczyciel obowiązany jest:
a) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami Szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
b) wspierać każdego ucznia i każdą uczennicę w ich rozwoju;
c) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla drugiego człowieka;
d) dbać o kształtowanie u uczniów/uczennic postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras
i światopoglądów;
e) doskonalić własne umiejętności i podnosić kwalifikacje zawodowe.
- Nauczyciel sprawuje:
a) bezpośrednią opiekę nad uczniami/uczennicami przebywającymi na terenie Szkoły podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć pozalekcyjnych;
b) opiekę nad uczniami/uczennicami podczas zajęć poza terenem Szkoły w trakcie wycieczek i zorganizowanych wyjść;
c) opiekę nad uczniami/uczennicami podczas przerw międzylekcyjnych. Jest obowiązany do pełnienia dyżurów zgodnie z obowiązującym regulaminem oraz harmonogramem ustalającym porządek, czas i terminy dyżurów.
- Nauczyciel w ramach powierzonych mu obowiązków:
a) wspiera rozwój psychofizyczny uczniów/uczennic, ich zdolności oraz zainteresowania;
b) dba o pomoce dydaktyczne i powierzony mu sprzęt szkolny;
c) stosuje przyjęte przez Szkołę zasady oceniania uczniów/uczennic;
d) bezstronnie i obiektywnie ocenia uczniów/uczennice oraz sprawiedliwie ich traktuje;
e) systematycznie rozwija i doskonali własne umiejętności dydaktyczne i wychowawcze oraz podnosi poziom wiedzy merytorycznej;
f) przygotowuje uczniów/uczennice do konkursów i olimpiad przedmiotowych oraz innych form współzawodnictwa naukowego i sportowego;
g) udziela indywidualnej pomocy uczniom/uczennicom w przezwyciężaniu problemów w nauce;
h) aktywnie uczestniczy we wszystkich zebraniach i pracach Rady Pedagogicznej.
- Nauczyciel w szczególności ma prawo do:
a) wynagrodzenia za pracę zgodnie z przyjętymi przez organ prowadzący zasadami wynagradzania w Szkole;
b)stosowania metod nauczania i wychowania przyjętych przez organ prowadzący;
c) egzekwowania od uczniów/uczennic sformułowanych przez siebie wymagań edukacyjnych;
d) podnoszenia kwalifikacji zawodowych poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
e) pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach;
f) wyposażenia stanowiska pracy umożliwiającego realizację programu nauczania.
- Nauczyciel ponosi w szczególności odpowiedzialność za:
a) prawidłowy przebieg prowadzonych przez siebie zajęć dydaktyczno-wychowawczych
i stosowanie w nich przyjętych metod pracy;
b) jakość i wyniki pracy dydaktyczno-wychowawczej;
c) włączanie się w proces edukacyjny Szkoły zgodnie z jej charakterem, programem wychowawczo- profilaktycznym;
d) uwzględnienie w procesie edukacyjnym indywidualnych możliwości uczniów/uczennic;
e) życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów/uczennic podczas zajęć prowadzonych w Szkole i poza nią;
f) przestrzeganie wewnątrzszkolnych zasad oceniania;
h) powierzone mu mienie Szkoły.
- Praca nauczyciela podlega ocenie zgodnie z odrębnymi przepisami.
§25
- Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
a) Planowanie pracy wychowawczej w oparciu o program wychowawczo-profilaktyczny szkoły oraz indywidualne potrzeby uczniów;
b) Realizacja zadań wynikających z programu pracy wychowawczej;
c) Prowadzenie zajęć w ramach godzin w wychowawcą zgodnie z potrzebami uczniów danego oddziału;
d) Dbałość o warunki efektywnego uczenia się i rozwoju uczniów;
e) Stwarzanie warunków do budowania dobrych relacji na linii uczeń/uczennica- nauczyciel/ka- rodzic.
f) Wychowawca jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji klasy: dziennika lekcyjnego, arkuszy ocen i innej dokumentacji zgodnie z przepisami dla szkół publicznych oraz innej dokumentacji obowiązującej w Szkole.
ROZDZIAŁ 6. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW I UCZENNIC
Rozdział 6
Prawa i obowiązki uczniów
§26
- Określa się zakres praw i obowiązków ucznia Szkoły w oparciu o podstawowe jego uprawnienie do wiedzy o przysługujących mu prawach oraz środkach, jakie przysługują uczniowi/uczennicy w przypadku naruszenia jego/jej praw.
- Do podstawowych praw ucznia/uczennicy Szkoły należy:
a) prawo do informacji rozumianej jako dostępność wiedzy i o prawach i uprawnieniach, możliwość otrzymania w toku edukacji informacji z różnych źródeł, znajomość programów nauczania, zasad oceniania, jawność ocen, otrzymywanie informacji dotyczących ucznia/uczennicy o podejmowanych w jego/jej sprawie decyzjach, dostęp do informacji na temat życia szkolnego;
b) prawo do wyrażania myśli, przekonań, a w szczególności dotyczących życia Szkoły,
a także światopoglądowych i religijnych, o ile nie narusza tym dobra innych osób;
c) prawo do życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie edukacyjno-wychowawczym i zakazu stosowania przemocy fizycznej i psychicznej rozumianego jako gwarancję nietykalności cielesnej i nakaz poszanowania godności ucznia/uczennicy poprzez m.in. zakaz obrażania, poniżania, wyśmiewania, stosowania presji psychicznej, jednakowego oceniania i traktowania bez względu na wygląd zewnętrzny, status rodzinny, społeczny czy status ucznia/uczennicy oraz jednakowego traktowania w sytuacji konfliktu nauczyciel – uczeń/uczennica, w tym prawo dowiedzenia swoich racji;
d) prawo do tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego oraz tajemnicy korespondencji rozumianej jako zakaz upubliczniania przez pracowników Szkoły wszelkich informacji
z nim związanych;
e) prawo do higienicznych warunków nauki, czasu wolnego, rozrywki i zabawy rozumianego jako dostępność do procesu dydaktyczno-wychowawczego zorganizowanego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej; opieki wychowawczej i warunków zapewniających bezpieczeństwo;
f) prawo do wypoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych, w czasie ferii i przerw świątecznych;
g) prawo do znajomości wymagań edukacyjnych;
h) prawo do sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i uzasadnionej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
i) prawo do uzyskiwania na bieżąco informacji o uzyskiwanych ocenach;
j) prawo do złożenia wniosku o uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
k) prawo do zgłoszenia zastrzeżeń do Dyrektora Szkoły w przypadku uznania, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena zachowania ustalona została niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny;
l) prawo do uzyskiwania informacji na 7 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej o przewidywanych dla niego ocenach rocznych, oraz odpowiednio – na 30 dni przed zakończeniem okresu o przewidywanych ocenach niedostatecznych rocznych;
ł) prawo do korzystania z bazy dydaktyczno-naukowej.
- W przypadku naruszenia prawa ucznia, czy uczennicy może on/ona złożyć skargę do:
a) Wychowawcy klasy;
b) Dyrektora szkoły.
- Uczeń/uczennica lub jego rodzice (opiekunowie) mogą złożyć skargę w przypadku nieprzestrzegania lub naruszenia praw ucznia, o których mowa w ust. 2.
- Wycofanie skargi powoduje wstrzymanie biegu rozpatrzenia skargi.
- Dyrektor rozpatruje skargę w ciągu 14 dni od daty jej złożenia.
§27
- Podstawowym obowiązkiem ucznia/uczennicy jest przestrzeganie zasad współżycia, przyjmowanie postaw i zachowań nie godzących i nie pozostających w sprzeczności
z zadaniami Szkoły. - Do podstawowych obowiązków ucznia/uczennicy Szkoły należy w szczególności:
a) regularne i aktywne uczestniczenie w procesie edukacyjno-wychowawczym prowadzonym przez Szkołę;
b) systematycznie przygotowywanie się do zajęć, poszerzanie swojej wiedzy
i umiejętności;
c) poszanowanie oraz należyte i właściwe używanie mienia Szkoły zgodnie z jego właściwościami i przeznaczeniem;
d) respektowanie praw uczniów/uczennic Szkoły, organów i pracowników Szkoły wynikających z przepisów prawa lub postanowień niniejszego Statutu;
e) godne i kulturalne zachowanie w Szkole i poza nią;
f) okazywanie szacunku nauczycielom oraz innym pracownikom Szkoły;
g) realizowanie poleceń Dyrektora Szkoły i nauczycieli w zakresie bezpiecznej
i higienicznej organizacji pracy;
h) przestrzeganie zasad współżycia społecznego, a w tym:
1) okazywanie szacunku dorosłym i kolegom/koleżankom;
2) przeciwstawianie się przejawom brutalności i wulgarności;
3) szanowanie poglądów i przekonań innych ludzi;
4) szanowanie godności i wolności osobistej drugiego człowieka;
5) naprawianie umyślnie wyrządzonej przez siebie szkody;
6) zaniechanie postaw i zachowań noszących znamiona patologii społecznej, w tym zaniechania używania alkoholu, środków odurzających i innych używek grożących zdrowiu ucznia oraz innym uczniom/uczennicom Szkoły, wywierającym także niekorzystny wpływ na społeczność lokalną;
7) przeciwdziałanie wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, marnotrawstwa
i niszczenia majątku Szkoły oraz dbanie o ład i porządek;
8) dbanie o czystość mowy ojczystej;
9) pozostawianie w szatni wierzchniej odzieży; noszenie obowiązującego stroju szkolnego (koszulka granatowa lub biała z logo szkoły)) w dni tygodnia ustalone na początku roku szkolnego.
10) przestrzeganie zasad higieny osobistej i estetycznego wyglądu;
11) przestrzeganie zasad higieniczno-sanitarnych w pomieszczeniach Szkoły oraz zasad bezpieczeństwa określonych przepisami bezpieczeństwa i higieny w placówkach oświatowych oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego;
12) informowanie Dyrektora Szkoły i pracowników Szkoły o zaistniałych zagrożeniach dotyczących zdrowia i życia;
§28
- Uczniowie, uczennice są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie usprawiedliwiana nieobecności na zajęciach edukacyjnych.
- Uprawnionymi do złożenia wniosku o usprawiedliwienie nieobecności są rodzice uczniów/uczennic niepełnoletnich.
- Usprawiedliwienie nieobecności składa się w formie elektronicznej przez moduł e-usprawiedliwienia w dzienniku elektronicznym Librus Synergia.
- Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności powinien zawierać wskazanie zajęć edukacyjnych, które są objęte wnioskiem oraz wskazanie powodu nieobecności.
- Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności powinien być złożony w terminie 7 dni od dnia, w którym ustała przyczyna nieobecności.
§29
- Uczeń może zostać ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły oraz regulaminów stanowiących załączniki do niniejszego statutu.
- Uczeń może ponieść karę za:
a) naruszenie godności ludzkiej;
b) nieprzestrzeganie zasad współżycia społecznego
c) działania przeciwko bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
d) niegodne zachowanie się w szkole i poza nią
e) zachowanie uniemożliwiające innym wykorzystanie w pełni czasu przeznaczonego na naukę.
- Z wnioskami o ukaranie ucznia/uczennicy mogą występować wszyscy członkowie rady pedagogicznej i inni pracownicy szkoły.
- Uczeń może zostać ukarany:
a) Upomnieniem ustnym wychowawcy
b) Upomnieniem ustnym dyrektora szkoły
c) Pisemnym upomnieniem dyrektora szkoły i zobowiązaniem ucznia do poprawy
d) Naganą dyrektora szkoły
- Uczeń/uczennica posiada uprawnienie do złożenia odwołania od nałożonej na niego kary do Dyrektora Szkoły lub za jego pośrednictwem – do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 7-dniowym, liczonym od dnia jej doręczenia w formie pisemnej.
- Dyrektor Szkoły, w każdym stadium postępowania odwoławczego, posiada uprawnienie do cofnięcia nałożonej kary, jej zawieszenia względnie przekazania jej do ponownego rozpatrzenia.
- Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia. Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia/uczennicy.
- O nałożonej karze informuje się rodziców (opiekunów prawnych) ucznia/uczennicy.
ROZDZIAŁ 7. SZCZEGÓŁOWE WARUNKI WEWNĄTRZSZKOLNEGO OCENIANIA UCZNIÓW I UCZENNIC
Rozdział 7
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów/uczennic
§30
- Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia/uczennicy,
2) zachowanie ucznia/uczennicy.
- Nauczyciele na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym formułują wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez uczniów/uczennice poszczególnych rocznych ocen klasyfikacyjnych.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania,
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
§31
- Ocenianie ma charakter ciągły, odbywa się na bieżąco w klasie, podczas wielokierunkowej działalności ucznia/uczennicy.
- Ocena jest obiektywną informacją o postępach ucznia/uczennicy.
- Oceny są jawne dla ucznia/uczennic i jego/jej rodziców.
- Na wniosek ucznia/uczennicy lub rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego oraz inna dokumentacja dotycząca ucznia/uczennicy jest udostępniana do wglądu uczniowi/uczennicy i jego rodzicom w szkole, w ustalonym terminie.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane na bieżąco uczniom/uczennicom oraz ich rodzicom/opiekunom.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazywanie mu informacji o tym, co zrobił dobrze i jak się dalej uczyć,
3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,
4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
w nauce, zachowaniu ucznia oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia,
6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych rocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w art. 44k ust. 2 i 3, a także w art. 37 ust.4, art. 115 ust.3 i art.164 ust. 3 i 4 ustawy Prawo oświatowe,
4) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
5) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach
i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
- Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych, w tym stosować indywidualizację oceniania, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Dyrektor szkoły zwalnia z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność, posiadane kwalifikacje lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie edukacyjnym, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art.44b ustawy o systemie oświaty.
- Ocenianie ucznia z religii i etyki odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.
- Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
1) bieżące,
2) klasyfikacyjne:
a) śródroczne i roczne,
b) końcowe.
§32
Ocenianie bieżące w klasach I – III:
- Ocena bieżąca w klasach I- III wyrażana jest w postaci krótkiej informacji odnoszącej się do konkretnej umiejętności/wiedzy/postawy ucznia w formie ustnej lub pisemnej.
- Dla udokumentowania bieżącej oceny opisowej stosuje się ocenę kształtującą, odnosząc się do konkretnych umiejętności wynikających z podstawy programowej i realizowanych programów nauczania.
- W ocenianiu bieżącym nauczyciele przekazują uczniom ustnie lub pisemnie informacje
o osiągnięciach edukacyjnych pomagające w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak dalej powinien się uczyć. Informacje te mogą również pochodzić od innego ucznia -ocena koleżeńska lub być wynikiem samooceny. - Nauczyciel informuje ucznia, które z form sprawdzania wiedzy i umiejętności będzie oceniał opisowo,
- Przed każdą formą sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia nauczyciel podaje kryteria do pracy, czyli – co będzie podlegać ocenianiu. W komentarzu do pracy ucznia nauczyciel odnosi się do wcześniej ustalonych kryteriów.
- W trakcie realizacji treści programowych zawartych w danym dziale tematycznym, nauczyciele_ki oceniają wszystkie formy sprawdzenia wiedzy i umiejętności komentarzem ustnym lub pisemnym poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak dalej powinien się uczyć.
- Nauczyciele pierwszego etapu edukacyjnego dokonują we wrześniu wstępnej diagnozy rozwoju uczniów klasy pierwszej, która stanowi punkt wyjścia do oceny ich postępów.
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach I-III są ocenami opisowymi.
Ocena opisowa śródroczna powinna:
- dawać informację o tym, co już dziecko umie, nad czym musi jeszcze popracować;
- uwzględniać indywidualne możliwości dziecka;
- brać pod uwagę wkład pracy dziecka, jego wysiłek i chęci;
- nie etykietować uczniów;
- eliminować niezdrową rywalizację o ocenę cyfrową;
- nie pełnić funkcji nagrody czy kary;
- nie zawierać krytyki dziecka.
- zawierać wskazówki do dalszej pracy.
- Ocena śródroczna w klasach I – III informuje o osiągnięciach uczniów, zawiera wskazania, nad czym uczeń powinien popracować w następnym okresie.
- Wychowawca przedstawia rodzicom ocenę śródroczną pisemnie, za pośrednictwem dziennika elektronicznego Librus, umieszczając ją w odpowiednim miejscu.
- Roczna ocena klasyfikacyjna w klasach I-III uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne w klasach I-III z zajęć edukacyjnych
i z zachowania formułuje wychowawca klasy w porozumieniu z nauczycielami uczącymi
w danym oddziale. - Uczeń klas I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia
z zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie. - Na wniosek rodziców/prawnych opiekunów i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców/prawnych opiekunów rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego. Jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
- W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia
w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału. - Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w danym roku lub w klasie programowo wyższej, zespół nauczycieli uczących ucznia opracuje program działań w celu uzupełnienia przez ucznia braków: zindywidualizowanie wymagań wobec ucznia, zajęcia wyrównawcze, pomoc koleżeńska i indywidualna pomoc nauczyciela.
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Zasady wystawiania ocen z religii i etyki regulują odrębne przepisy.
- Oceny śródroczne i roczne z religii i etyki w klasach I – III wyrażane są w skali 1 – 6.
- Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej, powtarza klasę.
Ocenianie bieżące w klasach IV-VIII:
- Bieżące ocenianie i sprawdzanie osiągnięć uczniów klas IV-VIII powinno się odbywać w trakcie całorocznego procesu dydaktyczno – wychowawczego oraz poprzez ocenianie kształtujące.
- Bieżące ocenianie uczniów odbywa się na podstawie: odpowiedzi ustnych, prac pisemnych, kontrolnych prac pisemnych (obowiązkowych sprawdzianów np. po zakończeniu działu programowego), kartkówek, pracy na lekcji, specjalnych zadań ustalonych przez nauczyciela.
- Przed każdą formą sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia nauczyciel podaje kryteria do pracy, czyli – co będzie podlegać ocenianiu. W komentarzu do pracy ucznia nauczyciel odnosi się do wcześniej ustalonych kryteriów.
- W klasach IV-VIII w ocenianiu bieżącym stosuje się ocenę opisową.
- W trakcie realizacji treści programowych zawartych w danym dziale tematycznym, nauczyciele_ki oceniają wszystkie formy sprawdzenia wiedzy i umiejętności komentarzem ustnym lub pisemnym poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak dalej powinien się uczyć.
§33
- Każdy uczeń ma prawo do poprawy sprawdzianu, z którego uzyskał niesatysfakcjonujący wynik w terminie ustalonym z nauczycielem, nie później niż dwa tygodnie po otrzymaniu informacji o ocenie.
§34
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne w klasach IV-VIII
- W klasach IV-VIII śródroczne oceny z wszystkich przedmiotów ustala się w formie pisemnej oceny kształtującej.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się na podstawie oceniania kształtującego i wyników sprawdzianów podsumowujących dział tematyczny w stopniach według skali:
- stopień celujący – 6
- stopień bardzo dobry – 5
- stopień dobry – 4
- stopień dostateczny – 3
- stopień dopuszczający – 2
- stopień niedostateczny – 1
- Ogólne kryteria ocen klasyfikacyjnych w klasach IV-VIII:
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń/uczennica, który/a:
- a) spełnia wszystkie wymagania określone programem danego przedmiotu,
- b) odnosi sukcesy w konkursach przedmiotowych i między przedmiotowych
organizowanych na terenie szkoły i poza szkołą,
- c) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- d) biegle posługuje się zdobytą wiedzą i doskonali umiejętności praktyczne wynikające z programu nauczania danej klasy,
- e) samodzielnie korzysta z dostępnych źródeł;
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń/uczennica, który/a:
- a) spełnia wymagania określone programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
- b) sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą i umiejętnościami,
- c) samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania,
- d) potrafi zastosować swoją wiedzę i umiejętności w nowych sytuacjach edukacyjnych;
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń/uczennica, który/a:
- a) niecałkowicie spełnia wymagania objęte programem nauczania w danej klasie,
- b) samodzielnie wykonuje typowe zadania edukacyjne;
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń/uczennica, który/a:
- a) spełnia wymagania objęte programem nauczania w stopniu pozwalającym mu wykonać typowe zadania edukacyjne o średnim stopniu trudności,
- b) wykazuje chęć pogłębiania swojej wiedzy i rozwijania umiejętności;
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń/uczennica, który/a:
- a) nie opanował wiedzy i umiejętności objętych wymaganiami programu nauczania danego przedmiotu, lecz braki te nie przekreślają szansy na realizowanie programu tego przedmiotu w klasie następnej,
- b) chętnie wykonuje zadania edukacyjne o niewielkim stopniu trudności przy pomocy nauczyciela;
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń/uczennica, który/a nie opanował podstawowej wiedzy i umiejętności objętych wymaganiami programu nauczania danego przedmiotu, a braki te uniemożliwiają mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej.
§35
- Nauczyciele_ki stosują następujące sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów/uczennic:
- Sprawdzian pisemny – rozumiany jako zaplanowane przez nauczyciela dłuższe samodzielne pisemne prace kontrolne uczniów przeprowadzane w szkole podczas zajęć edukacyjnych w celu sprawdzenia ich wiedzy i umiejętności, obejmujące materiał większy niż z trzech lekcji.
- a) sprawdzian pisemny winny być zapowiedziany tydzień wcześniej; nauczyciel
w ciągu dwóch tygodni powinien je sprawdzić i ocenić, - b) w jednym tygodniu mogą być najwyżej 3 takie prace, zapowiedziane i wpisane do dziennika z minimum tygodniowym wyprzedzeniem, ale nie więcej niż jeden dziennie.
- c) jeżeli z przyczyn zdrowotnych lub losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całą klasą, to powinien to uczynić w najbliższym terminie ustalonym z nauczycielem;
- d) oceniając sprawdzian nauczyciel korzysta z ustalonej przez siebie punktacji;
- e) nauczyciel powinien sprawdzić i ocenić prace pisemne uczniów w terminie dwóch tygodni;
- kartkówka jako forma bieżącej kontroli ucznia, obejmująca zakres wiedzy
i umiejętności z trzech ostatnich tematów lekcyjnych:
- nie musi być zapowiadana;
- nauczyciel_ka w ciągu tygodnia powinien ją sprawdzić i ocenić.
3) Sprawdziany lub inne prace pisemne udostępniane są uczniom do domu.
§36
- Nie później niż na 14 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych wychowawcy informują uczniów i rodziców o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania poprzez wpis w odpowiednim miejscu e-dziennika lub podczas zebrań z rodzicami:
1) poprzez przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych należy rozumieć ocenę wpisaną przez nauczyciela danych zajęć edukacyjnych (w kolumnie poprzedzającej wpis oceny śródrocznej lub rocznej)
w odpowiednim miejscu e-dziennika,
2) poprzez przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania należy rozumieć ocenę wpisaną przez wychowawcę (w kolumnie poprzedzającej wpis oceny śródrocznej lub rocznej) w odpowiednim miejscu e-dziennika.
- Rodzice ucznia zagrożonego oceną niedostateczną lub negatywną oceną opisową informowani są o tym fakcie minimum na miesiąc przed klasyfikacją roczną poprzez wpis w odpowiednim miejscu e-dziennika (w kolumnie poprzedzającej wpis oceny rocznej) lub podczas zebrań z rodzicami.
- Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
1) w ciągu 3 dni od poinformowania rodziców uczeń lub jego rodzice zwracają się
z pisemnym wnioskiem do nauczyciela przedmiotu o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub do wychowawcy o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania (maksimum o jeden stopień),
2) nauczyciel lub odpowiednio wychowawca spisuje z uczniem kontrakt, który zawiera:
- a) formy podwyższenia przewidywanej oceny klasyfikacyjnej,
- b) termin podwyższenia;
3) pod kontraktem podpisuje się uczeń oraz jego rodzice i nauczyciel,
4) tryb podwyższenia przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej oceny z zajęć edukacyjnych i rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania kończy się na 2 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej,
5) dokumentację związaną z powyższą procedurą przechowuje nauczyciel do zakończenia roku szkolnego.
- Na 7 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele ustalają
i wpisują do e-dziennika oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, a wychowawca klasy ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do wychowawcy o ustalenie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- w ciągu 3 dni od poinformowania rodziców uczeń lub jego rodzice zwracają się
z pisemnym wnioskiem do wychowawcy o podwyższenie przewidywanej
rocznej oceny z zachowania; - Wychowawca jest zobowiązany dokonać analizy zasadności wniosku. Wychowawca dokonuje analizy wniosku w oparciu o udokumentowane realizowanie obowiązków określonych w § 27. W oparciu o tę analizę może ocenę podwyższyć lub utrzymać.
- Ustalona w ten sposób ocena jest ostateczna w tym trybie postępowania.
§37
- Uczeń począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
- W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć komputerowych, zajęć technicznych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor lub wicedyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora.
- Uczeń, który w wyniku egzaminu poprawkowego otrzyma ocenę niedostateczną, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej lub nie kończy szkoły.
§38
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
§39
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny na wniosek rodziców, za zgodą rady pedagogicznej.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie pkt. 4, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatorów rodzice ucznia.
- Pytania egzaminacyjne (pisemne i ustne) ustala egzaminator. Stopień trudności pytań powinien być zróżnicowany i odpowiadać kryteriom ocen wymienionych w niniejszym dokumencie.
- Na podstawie przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego komisja ustala stopień według obowiązującej skali ocen.
- Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem art. 44m i art. 44n ustawy o systemie oświaty.
- Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
§40
- Wszelkie prace egzaminacyjne pozostają do wglądu zdających oraz ich rodziców na miejscu.
§41
- Zachowanie ucznia podlega ocenie, z zastrzeżeniem zawartym w ust. 2.
- Ocenie nie podlega zachowanie ucznia realizującego obowiązek szkolny poza szkołą.
- Ocena zachowania uwzględnia funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym
i pozaszkolnym, wyraża opinię nauczycieli o spełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej oraz respektowaniu zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych. - Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w niniejszym statucie.
§42
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
3) dbałość o honor i tradycje szkoły,
4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
7) okazywanie szacunku innym osobom.
§43
- W klasach I-III śródroczna i roczna ocena zachowania jest oceną opisową.
§44
W klasach IV-VIII śródroczna ocena z zachowania jest oceną opisową.
§45
- W szkole, w klasach IV-VIII, obowiązuje następująca skala rocznych ocen zachowania:
1) Wzorowe,
2) bardzo dobre,
3) dobre,
4) poprawne,
5) nieodpowiednie,
6) naganne.
§46
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii psychologiczno-pedagogicznej.
§47
- Ocenę zachowania ustala wychowawca oddziału po wysłuchaniu samooceny ucznia
i zasięgnięciu opinii:
1) nauczycieli i innych pracowników szkoły,
2) zespołu klasowego.
§48
- Od uczniów oczekuje się zachowań spełniających określone kryteria.
- Kryteria ocen zachowania w klasach IV – VIII:
1) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który jest wzorem godnym naśladowania, a w szczególności:
- a) maksymalnie wykorzystuje swoje możliwości intelektualne;
- b) jest inicjatorem wielu przedsięwzięć w szkole, wzorowo pełni powierzone mu funkcje i obowiązki;
- c) wzorowo zachowuje się w szkole i poza szkołą;
- d) ma wzorowy stosunek do obowiązków szkolnych, jest punktualny, ma usprawiedliwioną absencję w 100%;
- e) zawsze jest przygotowany do lekcji;
- f) sumiennie wykonuje polecenia nauczyciela;
- g) uczestniczy w zajęciach dodatkowych, rozwijając swoje zdolności na terenie szkoły i poza nią;
- h) z własnej inicjatywy udziela systematycznej pomocy innym;
- i) jest asertywny;
- j) dba o estetykę wyglądu i higienę osobistą;
- k) godnie reprezentuje szkołę w konkursach i zawodach sportowych;
- l) angażuje się w akcje na rzecz szkoły oraz społeczności lokalnej;
- m) z szacunkiem odnosi się do kolegów i wszystkich pracowników szkoły;
- n) nie używa wulgarnych słów, wykazuje wysoką kulturę słowa;
- o) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób;
- p) nie ulega nałogom;
- q) wyciąga wnioski z własnych błędów;
- r) przeciwstawia się przejawom przemocy i agresji;
- s) dba o honor i tradycje szkoły.
- t) nie posiada żadnych uwag negatywnych.
- u) wykazuje ogromną troskę o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych,
- v) swoją postawą przyczynia się do kreowania pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku;
2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- a) w pełni wykorzystuje swoje możliwości intelektualne;
- b) jest zawsze przygotowany do lekcji;
- c) ma bardzo dobry stosunek do obowiązków szkolnych, jest punktualny, dopuszcza się 2 spóźnienia w okresie klasyfikacji;
- d) przestrzega regulaminu szkoły;
- e) respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy społeczne;
- f) zachowuje się bez zarzutu w szkole i poza nią;
- g) wywiązuje się z powierzonych obowiązków;
- h) angażuje się w życie klasy;
- i) bierze udział w przygotowaniu szkolnych uroczystości i imprez;
- j) rozwija swoje zainteresowania na zajęciach dodatkowych na terenie szkoły, udziela pomocy innym;
- k) wykazuje dbałość o kulturę słowa;
- l) przeciwstawia się przejawom przemocy i agresji;
- m) nie ulega nałogom;
- n) wygląd estetyczny ucznia nie budzi zastrzeżeń;
- o) z szacunkiem odnosi się do kolegów i wszystkich pracowników szkoły;
- p) dba o wygląd klasy i najbliższego otoczenia;
- q) dba o honor i tradycje szkoły.
- r) posiada nie więcej niż jedną uwagę negatywną
3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- a) osiąga wyniki nauczania adekwatne do swoich możliwości;
- b) właściwie wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
- c) aktywnie uczestniczy w życiu klasy;
- d) podejmuje się wykonywania dodatkowych zadań na polecenie nauczyciela;
- e) przestrzega regulaminów szkoły;
- f) wykazuje dbałość o kulturę słowa, stosuje zwroty grzecznościowe;
- g) wygląd estetyczny ucznia nie budzi zastrzeżeń;
- h) respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne;
- i) dba o wygląd klasy i najbliższego otoczenia;
- j) nie przejawia agresji słownej i fizycznej;
- k) szanuje mienie szkoły;
- l) dba o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych osób;
- m) nie ulega nałogom;
- n) okazuje szacunek kolegom i wszystkim pracownikom szkoły;
- o) stara się być punktualny, dopuszcza się 4 spóźnienia w okresie klasyfikacji;
- p) ma nie więcej niż 3 uwagi negatywne
- q) stosowane środki zaradcze przynoszą pozytywne rezultaty, a uchybienia ulegają poprawie po zwróceniu uwagi.
4) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- a) w znikomym stopniu wykorzystuje swój potencjał intelektualny;
- b) przestrzega regulaminu szkoły;
- c) utrzymuje poprawne stosunki z zespołem klasowym;
- d) jest biernym uczestnikiem życia szkolnego;
- e) wygląd estetyczny ucznia nie budzi zastrzeżeń;
- f) okazuje szacunek kolegom i wszystkim pracownikom szkoły;
- g) ma trudności z punktualnością i dyscypliną;
- h) zdarza mu się nie przygotować do lekcji;
- i) sporadycznie podejmuje działania społeczne, ale tylko na polecenie nauczyciela;
- j) nie używa wulgaryzmów;
- k) nie stosuje agresji słownej i fizycznej;
- l) dba o higienę osobistą;
- m) nie ulega nałogom;
- n) zna, ale nie zawsze stosuje zasady kulturalnego zachowania;
- o) w semestrze ma więcej niż 2 godziny nieusprawiedliwione;
- p) ma nie więcej niż 6 uwag negatywnych
- q) uchybienia w zachowaniu ucznia nie wynikają ze złej woli, a stosowane środki zaradcze przynoszą rezultaty.
5) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- a) nie przestrzega regulaminu szkoły;
- b) przeszkadza w prowadzeniu lekcji;
- c) nie reaguje właściwie na prośby i upomnienia nauczycieli;
- d) opuszcza godziny lekcyjne;
- e) spóźnia się na lekcje;
- f) nie pracuje na lekcjach, często jest do nich nieprzygotowany (nie odrabia prac domowych, nie przynosi zeszytów itp.);
- g) nie wykonuje poleceń nauczyciela;
- h) zaniedbuje obowiązki;
- i) nie jest zainteresowany życiem klasy i szkoły;
- j) nie wywiązuje się z powierzonych zadań;
- k) przejawia niewłaściwe zachowania wobec pracowników szkoły, kolegów, otoczenia;
- l) stosuje przemoc wobec kolegów, bierze udział w bójkach;
- m) używa wulgaryzmów;
- n) często nie zmienia obuwia przeznaczonego do poruszania się w szkole;
- o) nie nosi stosownego ubioru;
- p) nie dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd;
- q) nie podejmuje żadnych działań społecznych nawet na polecenie nauczyciela;
- r) zakłóca przebieg lekcji i uroczystości szkolnych (rozmowy, śmiech, gesty, komentarze);
- s) nie szanuje mienia szkoły;
- t) kłamie i oszukuje, rozmyślnie wprowadza w błąd;
- u) stosuje przemoc słowną i fizyczną;
- v) ma negatywny wpływ na innych;
- w) celowo naraża na niebezpieczeństwo siebie i innych;
- x) nie wykorzystuje szans stwarzanych mu przez szkołę;
- y) brak u niego poczucia winy i skruchy;
- z) często wymagana jest interwencja wychowawcy, nauczycieli, pedagoga (rozmowa, upomnienie, nagana), a środki zaradcze stosowane przez szkołę przynoszą jedynie krótkotrwałą poprawę;
- aa) stosuje szkodliwe używki.
- ab) ma nie więcej niż 10 uwag negatywnych
6) ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- a) nie przestrzega regulaminów szkoły;
- b) nagminnie przeszkadza w prowadzeniu lekcji;
- c) nie reaguje na prośby i upomnienia nauczycieli;
- d) systematycznie opuszcza godziny lekcyjne bez usprawiedliwienia;
- e) notorycznie spóźnia się na lekcje;
- f) nie pracuje na lekcjach, nie przygotowuje się do zajęć szkolnych (nie odrabia prac domowych, nie przynosi zeszytów itp.);
- g) jest nieobowiązkowy i niezdyscyplinowany
- h) samowolnie wychodzi z sali lub ze szkoły podczas zajęć;
- i) wagaruje;
- j) nagminnie używa wulgarnych słów i gestów;
- k) demonstracyjnie reaguje na uwagi (odwracanie się, odchodzenie, zaprzeczenia, wyśmiewanie, dopuszczanie się wyzywających gestów, itp.);
- l) często nie zmienia obuwia na przeznaczone do poruszania się po szkole;
- m) wygląda nieestetycznie, ma niestosowny strój;
- n) uczestnictwo w lekcjach i imprezach szkolnych ogranicza celowo do zakłócania ich przebiegu – prowokuje innych poprzez dyskusje, dogadywanie, zaczepianie, pokazywanie niestosownych gestów, itp;
- o) celowo nie zachowuje się stosownie do sytuacji, jego zachowanie jest nie do przyjęcia dla otoczenia;
- p) kłamie i oszukuje, celowo wprowadza w błąd;
- q) Jest nieżyczliwy, niekoleżeński, złośliwy w stosunkach międzyludzkich;
- r) jego zachowanie jest agresywne (przekleństwa, wyzwiska, zastraszanie, poniżanie godności innych, bójki, uszkodzenia ciała, itp.);
- s) komentuje wypowiedzi nauczyciela lub uczniów;
- t) odmawia wykonania obowiązków na rzecz społeczności szkolnej;
- u) celowo niszczy mienie społeczne (wyposażenie sal lekcyjnych, zieleni, pomocy naukowych, itp.);
- v) swoim zachowaniem naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo;
- w) demoralizuje innych przez swoje zachowanie oraz nakłania do nieodpowiednich zachowań,
- x) wszedł w konflikt z prawem (kradzież, zniszczenie, rozboje, pobicia, włamania, wyłudzenia, cyberprzemoc);
- y) bierze udział w bójkach;
- z) znęca się fizycznie i psychicznie nad słabszymi;
- aa) przynosi do szkoły niebezpieczne narzędzia, przedmioty, substancje;
- ab) nie wykorzystuje szans stwarzanych mu przez szkołę;
- ac) brak u niego poczucia winy i skruchy;
- ad) nie dba o własne zdrowie, ulega nałogom;
- ae) stosowane wobec ucznia środki zaradcze nie przynoszą rezultatów.
- af) ma więcej niż 10 uwag negatywnych
- Ustalona przez wychowawcę ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.
§49
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora.
- Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna lub roczna ocena zachowania zostały ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
ROZDZIAŁ 8. SPOSÓB UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNOŚĆ SZKOŁY.
Rozdział 8
Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność Szkoły
§50
- Działalność Szkoły jest finansowana z następujących źródeł:
a) dotacji ustalonej na podstawie odrębnych przepisów i przekazywanej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego;
b) środków własnych organu prowadzącego;
c) z czesnego i innych opłat wnoszonych przez rodziców;
d) dotacji celowych przekazywanych Szkole przez osoby prawne, organizacje i instytucje;
- Wysokość jednorazowej opłaty wpisowej oraz opłaty miesięcznej za naukę oraz terminy wpłat ustala organ prowadzący.
- Kwota stanowiąca wpisowe lub czesne może zostać obniżona lub darowana
w odniesieniu do kolejnego dziecka z danej rodziny albo w innych uzasadnionych przypadkach. - Wysokość opłat za naukę ustalana jest na okres jednego roku szkolnego, w terminie do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w roku szkolnym poprzedzającym dany rok
- Zasady obniżania opłat lub zwolnienia z opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 3, ustala organ prowadzący na wniosek Dyrektora Szkoły.
- Wszelkie zniżki i odstępstwa od przyjętych zasad nie wymagają odrębnego postanowienia, a ich wysokość pozostaje sprawa indywidualnych uzgodnień miedzy organem prowadzącym, a rodzicami, których dobro ucznia/uczennicy pozostaje sprawą nadrzędną.
- Zasady gospodarki finansowej Szkoły określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ 9. ZASADY PRZYJMOWANIA I SKREŚLANIA UCZNIÓW I UCZENNIC
Rozdział 9
Zasady przyjmowania i skreślania uczniów i uczennic
§51
- Uczniem/Uczennicą Szkoły może być każde dziecko, którego rodzice akceptują zasady funkcjonowania Szkoły i postanowienia niniejszego Statutu.
- Decyzję o przyjęciu ucznia/uczennicy do Szkoły podejmuje organ prowadzący
w porozumieniu Dyrektorem Szkoły na podstawie podania rodzica o przyjęcie dziecka do Szkoły, oraz przeprowadzonej rozmowy z rodzicem (prawnym opiekunem). - Przyjęcie dziecka do Szkoły wymaga:
a) złożenia podania o przyjęcie dziecka do Szkoły;
b) wypełnienie wywiadu dotyczącego funkcjonowania dziecka;
c) rozmowy z rodzicami dziecka;
d) wpłaty wpisowego;
e) podpisania umowy przez rodziców, co jest równoznaczne z zobowiązaniem do przestrzegania aktów wewnętrznych regulujących działalność Szkoły;
f) dostarczenia w wyznaczonym terminie dokumentów dziecka.
§52
- Wszelkie spory wynikłe w trakcie procedury kwalifikacyjnej rozstrzyga organ prowadzący
w uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły. - Rodzice mają prawo odwołać się od decyzji organu prowadzącego w przypadku niesatysfakcjonującego ich rozstrzygnięcia w terminie 7 dni od dnia otrzymania powiadomienia.
- Decyzja organu prowadzącego w sprawie nieprzyjęcia ucznia do Szkoły jest ostateczna.
§53
- Osoba przyjęta do Szkoły staje się jej uczniem/uczennicą z chwilą wpisania jej na listę uczniów i uczennic.
- Warunkiem wpisania na listę uczniów/uczennic jest przestrzeganie ustaleń finansowych zawartych między Szkołą i rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów, oraz zobowiązanie do przestrzegania wewnątrzszkolnych aktów prawnych, w tym postanowień niniejszego Statutu.
§54
- Uczeń/uczennica mogą być skreśleni z listy uczniów i uczennic w przypadku:
a) naruszenia postanowień niniejszego Statutu i innych aktów wewnętrznych Szkoły;
b) dystrybucji, używania lub posiadania alkoholu, środków odurzających lub innych substancji szkodliwych dla zdrowia;
c) działań zagrażających dobru, moralności i bezpieczeństwu uczniów/uczennic lub innych osób;
d) popełnienia wykroczenia lub przestępstwa.
- Skreślenie ucznia/uczennicy może nastąpić również w przypadku, gdy rodzice zalegają
z opłatą „czesnego” za okres 3 miesięcy oraz innymi należnościami na rzecz organu prowadzącego, pomimo skutecznego wezwania do zapłaty zalęgłości. - Z wnioskiem o skreślenie ucznia/uczennicy z listy uczniów do organu prowadzącego mogą wystąpić:
a) rodzice ucznia/uczennicy;
b) Dyrektor Szkoły;
c) Rada Pedagogiczna.
- W przypadku, gdy zostaną wyczerpane wszystkie środki oddziaływania wychowawczego rodziców oraz Szkoły, lub gdy rodzice nie podejmują współpracy ze Szkołą i nie wywiązują się z podjętych zobowiązań, a uczeń/uczennica w dalszym ciągu nie przestrzega postanowień niniejszego Statutu i innych aktów wewnętrznych Szkoły oraz ogólnie przyjętych norm społeczno-moralnych, organ prowadzący dokonuje skreślenia ucznia/uczennic z listy uczniów i uczennic, o czym niezwłocznie powiadamia
w formie pisemnej rodziców. - Organ prowadzący dokonuje skreślenia ucznia/uczennicy z listy uczniów i uczennic również w przypadku skutecznego wypowiedzenia umowy o naukę lub jej rozwiązania za porozumieniem stron na zasadach wskazanych w treści umowy o naukę.
- Dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające w sprawie złożonej skargi w ciągu 14 dni, łącznie z przekazaniem informacji na piśmie do wnioskodawcy,
od dnia wpłynięcia skargi do sekretariatu szkoły; - W trakcie postępowania wyjaśniającego dyrektor szkoły może wykorzystać opinię pedagoga szkolnego, wychowawcy oddziału danej klasy, nauczycieli pracujących
w szkole, innych uczniów i uczennic szkoły oraz ich rodziców; - Dyrektor szkoły przekazuje wnioskodawcy odpowiedź na piśmie w sprawie podjętego rozstrzygnięcia w postępowaniu;
ROZDZIAŁ 10. TRYB SKŁADANIA SKARG W PRZYPADKU NARUSZANIA PRAW UCZNIÓW I UCZENNIC
Rozdział 10
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw
ucznia i uczennic
1. Uczeń/uczennica, ich rodzice lub inna
osoba dorosła mają prawo do złożenia skargi
w formie pisemnej do dyrektora szkoły, która składana jest w sekretariacie
szkoły,
w terminie 5 dni roboczych od powzięcia wiadomości o naruszeniu praw ucznia,
jeśli uznają, że te prawa zostały naruszone;
2. Złożona skarga musi
zawierać opis sytuacji i konkretne zarzuty dotyczące naruszenia praw ucznia i
uczennicy;
3. Dyrektor szkoły
przeprowadza postępowanie wyjaśniające w sprawie złożonej skargi w ciągu 14
dni, łącznie z przekazaniem informacji na piśmie do wnioskodawcy,
od dnia wpłynięcia skargi do sekretariatu szkoły;
4. W trakcie postępowania
wyjaśniającego dyrektor szkoły może wykorzystać opinię pedagoga szkolnego,
wychowawcy oddziału danej klasy, nauczycieli pracujących
w szkole, innych uczniów i uczennic szkoły oraz ich rodziców;
5. Dyrektor szkoły przekazuje
wnioskodawcy odpowiedź na piśmie w sprawie podjętego rozstrzygnięcia w
postępowaniu;
6. Decyzja dyrektora szkoły
w sprawie dotyczącej podjętego rozstrzygnięcia
w postępowaniu o naruszenie praw ucznia/uczennicy jest ostateczna;
7. W przypadku złożenia
skargi, która dotyczy naruszenia praw ucznia i uczennicy przez niepełnoletniego
ucznia/uczennicy szkoły, obowiązkiem dyrektora szkoły jest powiadomienie
rodziców ucznia o tym fakcie, w porozumieniu z wychowawcą oddziału klasy, do
której uczęszcza uczeń/uczennica;
8. Powiadomienia rodziców
dokonuje wychowawca oddziału klasy, do której uczęszcza uczeń/uczennica, w sposób przyjęty
w danej szkole.
ROZDZIAŁ 11. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
§ 58
1. Regulaminy
określające działalność organów Szkoły, jak również wynikające z zadań Szkoły, nie mogą być sprzeczne z przepisami
niniejszego Statutu, jak również z
innymi przepisami prawa.
2. Nadawanie
nowego statutu lub dokonywanie zmiany statutu jest uprawnieniem rady
pedagogicznej po wcześniejszym uzyskaniu
akceptacji organu prowadzącego projektu zmian .
3. Dyrektor
Szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem wszystkim członkom
społeczności szkolnej.
4. Szkoła
prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Niniejszy statut wchodzi
w życie z dniem r. 4.09.2023 r.